اخبار ویژه
نقش بازاریابی حرفه‌ای در حمایت از کالای ایرانی/ ورود به بازار‌های جدید، لازمه موفقیت تولیدکنندگان در شرایط رکود اقتصادی

ورود به بازار‌های جدید، لازمه موفقیت تولیدکنندگان در شرایط رکود اقتصادی

کد خبر : 10967
سه شنبه 21 فروردین 1397 - 12:39

نقش بازاریابی حرفه‌ای در حمایت از کالای ایرانی

بازاریابی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی دارد، امری که در فضای اقتصادی ایران، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

[نقش بازاریابی حرفه ای در حمایت از کالای ایرانی/ ورود به بازارهای جدید،لازمه موفقیت تولیدکنندگان در شرایط رکود اقتصادی] به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید ملی، مستلزم مجموعه ای از اقدامات زنجیره وار و همسو با یکدیگر است، که در صورت اختلال در هر یک از حلقه های متصل به این زنجیره، امکان حصول اهداف تعریف و تدوین شده بصورت کامل وجود نخواهد داشت.

در طی روزها و هفته های گذشته،گزارشات و گفت وگوهای بسیاری در ارتباط با الزامات و ضروریات حمایت از کالای ایرانی تنظیم و منتشر شده ، آنچنان که پیش از این نیز، مباحث این‌چنینی در قالب اقتضائاتِ تقویت تولید ملی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، مباحِثِ متعددی ، منعکس و منتشر شد. در این میان در ارتباط با موضوع بازاریابی و نقش موثر آن در حمایت از کالای ایرانی و ارتقای تَرازِ تولید ملی و داخلی کمتر سخنی به میان آمده است.

آنچنان که تَجارُبِ به دست آمده از اقتصاد جهان و اظهارات کارشناسان و صاحب نظران نشان می دهد ، بازاریابی از مولفه های بسیار مهم در توسعه اقتصادی به شمار می رود ، توسعه ای که پشتوانه و عَقَبِة آن بر تولید ملی و بومی مُتَکی است. به واقع در بازاریابی حرفه ای ،کارشناسان و متخصصان ذی ربط، با شناخت فرازها و فرودهای داخلی ( در عرصه تولیدی و اقتصادی ) و به موازات آن نقاط قوت و ضعف بازار در بخش داخلی و خارجی ، به بررسی نیاز جامعه هدف مبادرت می ورزد و با انتقال صحیح و درست اطلاعات به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به فروش و عرضه کالاها و محصولات ، کمک شایانی می کنند.

شیرین مقدم، یکی از فعالان حوزه بازاریابی در استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح الزامات یک بازاریاب موفق اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از عوام و حتی بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی در داخل کشور، به مقوله بازاریابی توجه چندانی نمی کنند و این ضرورت را به عنوان یک اولویت جدی نپذیرفته اند.

وی افزود: بازاریابان را می توان پل میان فعالان حوزه تولید با عوامل توزیع و مصرف‌کنندگان قلمداد کرد و در صورت اختلال در این مراودات و مناسبات، امکان موفقیت در تولید و عرضه کالاها و محصولات وجود نخواهد داشت.

این فعال در بخش بازاریابی بیان کرد : یک بازاریاب موفق، ضمن برخورداری از توان بالا در ارتباطات اجتماعی و برقراری ارتباط سازنده اقتصادی، باید از هوش بالا و صبر کافی نیز برخوردار باشد ، زیرا ممکن است در بسیاری از مراجعات، حصول موفقیت با مانع و انسداد مواجه شود و این امر در شرایطی که بازار با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، به مراتب شدیدتر می شود.

مقدم گفت: در شرایط رکود اقتصادی ، تقاضا برای خرید کالا با اُفت و تَنَزُل مواجه می شود و در چنین شرایطی ، موجودی انبارها افزون تر و ضریب تولید نیز با کاهش مواجه می شود و این شرایط ، نخستین گامِ مَنحوس در مسیر تعدیل نیرو در مراکز تولیدی یا ورشکستگی و تعطیلیِ کارخانه ها محسوب می شود.

وی افزود: یکی از تحلیل های غلط در شرایط رکود ، به این امر معطوف می شود که به زعم برخی فعالان تولیدی و اقتصادی باید از هزینه بازاریابی کم شود و این اشتباهی استراتژیک است ، زیرا  اصلی ترین مقطع برای نقش آفرینی یک بازاریاب حرفه ای ، در زمان رکود است.

ورود به بازارهای جدید، لازمه موفقیت تولیدکنندگان در شرایط رکود اقتصادی

مقدم در ادامه با اشاره به هراس و قدرت ریسک پایین فعالان اقتصادی و تولیدی در شرایط رکود ،گفت: علم بازاریابی و فن فروش کالا می‌گوید؛ در چنین وضعیتی باید نگاه ها به سمت و سوی بازارهای جدید ، بیشتر از گذشته متمرکز شود تا بدین سان روند عبور از وضعیت دشوار رکود تسریع و تسهیل شود.

وی افزود : افزایش کیفیت محصولات به منظور ربودن گوی رقابت از دیگر تولیدکنندگان و خروج کالاها یا خدمات متوسط از مدار عرضه ، از دیگر ضروریاتی است که با اِمتزاجِ بازاریابیِ حرفه ای ، می تواند امکانِ غلبه بر رکود شرایِطِ دشوارِ کسادی یا به تعبیر عامه بی بازاری را ، تسهیل کند.

این بازاریاب فعال در استان البرز گفت: بُعد دیگر موفقیت، به نگاه به بازارهای خارجی باز می‌گردد که موفقیت در آن نیز مستلزم مجموعه ای از پیش نیازها و ضروریات خواهد بود که فعالیت در این بخش نیز، تخصص و فنون خاص به خود را می طلبد که به مراتب فراگیرتر و حساس تر از فعالیت اقتصادی و فروش و عرضه کالاها و خدمات در بازار داخلی محسوب است ، اما نتیجه و خروجی نهایی موفقیت در هر دو عرصه داخلی و خارجی چه در فضای رکود و چه رونق اقتصادی ، به حمایت از کالای ایرانی و تقویت بنیه تولیدِ داخلی و بومی منتهی خواهد شد.

چندی پیش راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت و گویی با رسانه ها ، به لزوم حمایت از کالای ایرانی با تکیه بر بازاریابی خارجی تاکید کرد.

وی در این خصوص اظهار کرد: توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید در عرصه بین المللی از ضروریات تحقق شعار سال به شمار می رود.

علیرضایی معتقد است؛ ورود به بازارهای جدیدِ خارج از کشور، نیازمند حمایت دیپلماتیک ، برخورداری از جایگاه بین المللیِ مُقتَدر و برقراری ارتباطات مطلوب تر با کشورهای جهان است.

به واقع، تمامی موارد فوق در بازاریابی حرفه ای بروز پیدا می‌کند و در صورت حصول این امر و تامین پیش نیازهای لازم برای تحقق اهداف مورد نظر، حمایت از کالای ایرانی به معنای واقعیِ کلمه انجام می پذیرد.

ظرفیت نهفته اشتغالزایی در حِرفِه بازاریابی

توفیقات یک بازاریابی ، تنها به این موارد خلاصه نمی شود ، بلکه در صورت نگاه حرفه ای به این مقوله ، می توان از فرصت ها و ظرفیت های اشتغالزایی این حرفه نیز بهره مند شد.

به تعبیر شیرین مقدم، بازاریاب فعال در استان البرز، این حِرفِه از مَعدود مشاغلی است که به سرمایه نیازی ندارد و در صورت کسب آموزش و پشتکار لازم ، می توان به توفیقالت بسیاری از حِیثِ درآمدی و معیشتی در سایه این فعالیت نائل شد.

امید آن می رود با نگاه عمیق تر به بازاریابی و تقویت این مقوله در حوزه تولید و ارائه خدمات ،گام های سازنده تری برای حمایت از کالای ایرانی و ارتقای تولید ملی برداشته شود که قطعا با تحقق این امر خطیر ، بسیاری از معضلات اقتصادیِ فعلیِ کشور مُرتَفَع خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال توسط : بسیج کارگری اس…
بازدید
دیدگاه